Červenec 2011

...Vandr - Stolové hory - Broumovky - Náchod...2. - 6.7. 2011

10. července 2011 v 22:03 | Babuna |  ...zápisník z cest ...
Cesta nakonec dopadla úplně jinak než byla původně naplánována. Z celé trasy jsme dodrželi jen nepatrnou část neb nás zradilo počasí.

Do polského Kladska jsme vyráželi v sobotu 2.7. časně z rána. Svítilo sluníčko, vlak byl narvaný a kupodivu neměl zpoždění. Přestupovali jsme v České Třebové a v Ústí nad Orlicí odtud jsme jen přejeli do Kaldska, kam jsme dorazili v cca 10:30(Kladsko - město). Vyrazili jsme do města - katedrála kde je pohřben Arnošt z Pardubic - kavárna kde měli výýýbroný čajík a místní bastionová pevnost.
V pevnosti jsme prolezli podzemí i povrch a pak jsme se vydali směrem na hlavní nádraží v nadějí, že zde lépe najdem spoj do Polanice. Což byla ovšem zrada neb do Polanice - Zdroj je vlak zrušen....tudíž jsme museli zpět do města na autobusové nádraží (žel. st. Kladsko - město), naštěstí odtud jel bus co 30 minut.
Poseděli jsme v místní hospůdce. Polanice - Zdroj jsou lázně - krásné městečko s promenádami - a sladkými gofry se šlehačkou a ovocem.
Spát jsme chtěli nad městečkem v místním lomu, který měl být podle jedné z map dávno opuštěný - což jistě byl , ale nejspíš zde byla letos obnovena těžba . Večer se začalo kazit počasí - honily se mraky a fouklo - to nejlepší ovšem přišlo v noci - vychřice, déšť a zima.
V něděli 3.7. ráno pršelo a foukal silný vítr. Ďábel a Jenny byli již dávno vzhůru a hřáli se u ohně. Petr naštěstí postavil k našemu brlohu závětří takže se spalo poměrně dobře a bylo teplo. Ráno jsme rychle posnídali a v mezipauze když nepršelo jsme se zapakovali. Deštík ovšem vydržel mírný jen krátce. Asi po hodině chůze jsme se schovali do turistického ,,domečku,, a to zrovna ve chvíli kdy začalo pršet pořádně. A lilo a lilo a lilo - celý den. Zapakovaní v pláštěnkách jako trpaslíci jsme pokračovali v předem naplánované cestě. Nikde ani živáčka. Deštík měnil intenzitu a občas fouklo (hodně fouklo). Odpoledne jsme došli zmožení, někteří zmrzlí, promočení (jiní spocení - neb atombordel je drobet nepropustný ani na jednu stranu ) a hladoví k schranisku u Batorowky.
Tu jsme se rozhodli, že z původní trasy sejdem a a pokusíme se usušit v nějaké místní hospůdce a pak přespíme někde v okolí v lese. Sešli jsme tedy do vesnice Batorow - kde měla být podle ukazatele hospoda - a bylo tam tak akorát ... . Místní nás poslali až do Szczitne kde by prý něco mělo být. Jenže jsme se po cestě rozdělili - Jenny a Ďábel pod šancí na suchou hospodu to vzali poklusem po silnici, zatím co já a Petr jsme zaostali a vzali to po značce což mělo být kratší. Nakonec i přes velký náskok těch dvou jsme do Szczitne došli dříve (neb oni čekali z nějakého důvodu na odbočce do Karlowa...) obchodě se nás báli a na dotaz či je tu někde knajpa nám slečna odpověděla, že tu nikde nic takového není - bylo teda byla a hned za rohem pizzerie .V hospůdce jsme si dali čajík - Jenny a Ďábel došli toho názoru, že venku spát rozhodně nebudou - tudíž Petr domluvil přes hospodského ubytování za 30 Zl v místní ubytovně . Večer jsme si dali sprchu, povečeřeli a s nadějí na lepší počasí usnuli - až na to že Ďábel chrápal a hrozně.

Ráno 4. 7. kupodivu nepršelo a dokonce občas vysvitlo i sluníčko. Tudíž jsme se zbalili, uklidili a že autobusem dojedm do Karlowa (kam jsme měli v neděli původně dojít). Jenže nastala opět zrada s dopravou - opět autobus jel jen někdy (tudíž v uterý a na podzim) a zrovna z tohohle města ni. Mísní pán nám poradil, že prý autobus jede z Polanice v 9:04, ale že pěšo ho nestihnem a když mu vyložíme zelí, kapustu a květák, že nás tam hodí. Bleslurychle jsme souhlasili a autobus jsem stihli. Z pána po cestě vylezlo, že je dispečer provozu a tudíž věděl pěřeně čas kdy autobus odjíždí. Po cestě, ale začalo pršet. Ďábel a Jenny to v Karlowě vzdali a odjeli domů - prý mokré boty.
Já s Petrem jsme pokračovali v předem naplánované cestě - Szczelienec wieliky (Hejšovina) - Pasterka - Broumovky - Slavný. Na Hejšovině začalo poměrně hodně pršet tudíž jsem se tam chvíli pozdrželi. Když jsme, ale vyrazili na cestu směrem k hranicím tak pršet přestávalo.
Těsně před přechodem k Machovskému kříží pršet přestalo úplně. Po cestě jsme se naobědvali. Když jsme překročili státní hranici tak se začaly mraky trhat a vylezlo sluníčko.
Broumovské stěny jsme přešli po zelené a následné žluté značce přes Kamenou bránu a Zaječí rokli do Slavného, kam jsme došli kolem 6 - 7 hodiny večerní. V místní hospůdce sice pro ,,příchozí,, nevařili, ale měli navaříno více pro hosty tak jsem najíst dostali - plněnou papriku, rajskou a rýži...mňam . Večer jsme se doslovala doplazili k místu kde jsme chtěli přespát. Krásný plácek kousek za venicí s nááádherným výhledem.
V úterý 5. 6. naše cesta pokrečovala směrem do Police nad Metují - chtěla jsem vidět muzeum Merkuru což se mi naštěstí splnilo a vřele doporučuji! Ocelové město Julese Verna postavné z Merkuru s jezdícím vláčkem a spoustu dalšího mno prostě paráda.
Poobědvali jsme v místním bufetu - za 70 peněz i s pitím bezvadný obídek . Autobusem jsme přejeli do Hronova kde Petr toužil navštívit objekty opevnění T-S 7 a 6. Poté co jsme spadli zk opce opět dolů do města jsme mašinkou předncali do Náchoda - na náměstí jsme poseděli u pívečka a čajíku a pak jsme autobusem přejeli do Dobrošova. Ikdyž jsme vystoupili omylem o zastávku dřív ničemu to nevadilo neb kolem cesty bylo spoooousty třešní. Mňam.
Na tvrzi jsme povzpomínali na Fort Expo 2008 dokonce i kocour co mi na Expu, jako kotě spal za krkem celou noc, přišel . Večer jsme přešli k N - S 82 Březinka - vychutnali jsme si večeři při krásném západu slunce a ucaprtaní ulehli do blízkého lesíka.
Středa 6. 7. - ráno jsem se vzbudila krapet dříve a zastihla jsem nádherný východ slunce - nad ránem padla hustá mlha a těsně před východem sluníčka klesla do údolí a paprsky se po ní rozběhly, jako po vodní hladině... mno prostě paráda... Počkali jsme si do desáté na prohlídku a pak jsme se vydali směrem do Náchoda. po cestě stály za návštěvu dva sruby N-S 83 Lázně a N - S 84 Voda, který je nyní opravován. Žízeň jsme uhasili kyselkou Ida co pramení v Bělovsi a chuť na sladké v místní cukrárně. Vlak nám jel až v 16:21 tudíž jsme navštívili místní muzeum.
Paní nám pak poradila bezva hospodu Vatikán. Klasická česká hospoda - smažák - brambor - tatarka 58 korun a Petr si dal uzené - zelí - knedlík za 64 korun a domácí hovězí polévku . Kupodivu, žádný z vlaků neměl sekeru a domů jsme dorazili v 7 večer.